Foodtruck

Een eenvoudige wens ten tijde van de Tweede Wereldoorlog: “Maak een bestelauto met de kenmerken van de 2CV (voorwielaandrijving, laag benzineverbruik en een uitstekende wegligging). De sinds 1922 bij Citroën in dienst zijnde Pierre Franchiset, werkte vervolgens in het geheim aan het ontwerp van wat wij nu kennen als de Citroën HY. Pas na 1945 zijn er twee prototypen gemaakt.

In 1946 is de eerste HY geproduceerd, waarna in juni 1947 bezoekers van de Salon de l’ Automobile in Parijs zich dan eindelijk rond een merkwaardig soort bestelwagen op de stand van Citroën konden verzamelen. ‘Type H’ werd aan het publiek getoond.

Citroën heeft het basisontwerp van de HY in de loop der jaren ook nog meerdere keren aangepast. In de periode 1947-1963 werd de HY bijvoorbeeld nog geleverd met een voorruit in twee gedeelten; het zogenaamde “brilletje”. En met het verstrijken der jaren kwam er onder andere een nieuw type koppeling, betere verlichting, meer vermogen en een andere bandenmaat. Onder druk van de kopers kwam er in 1961 een diesel-HY. Om te beginnen werd het dieselblok geïmporteerd uit Engeland maar na een jaar schakelde men over naar blokken uit de Franse Perkins-fabriek. De politie in Parijs ging in die jaren de HY gebruiken als arrestantenwagen en er werd nog een veewagen als variant gepresenteerd. Na 1963 werd de HY op verschillende punten verbeterd en tot 1981 is de auto geproduceerd. Op 14 december 1981 stond in de Citroën-fabriek een grote groep genodigden en fabriekspersoneel bij elkaar om de laatste ‘Type H’ van de band te zien rijden. De laatste van de in totaal 473.289 exemplaren.

De HY truck is tegenwoordig een collectors items, gewild door de liefhebbers over de gehele wereld. Na een lange zoektocht vonden de BBQ Bazen in Zuid België een unieke Citroen HY Pick Up uit 1961. Deze werd totaal omgebouwd tot foodtruck. Na een intensieve renovatie werd op de achterkant een custom made Braai BBQ geplaatst. Een braai is een Zuid-Afrikaanse BBQ waarbij het hout brandt totdat het kolen zijn geworden. Op deze manier maak je in feite zelf kolen. Braaien is een vorm van slowfood, je neemt er de tijd voor. Daarnaast draait braaien niet alleen om eten, maar ook om de beleving er omheen. De reden dat er voor een Braai BBQ wordt gekozen is als volgt. Een traditionele braai is open, waarbij het vlees op kooltjes wordt gegrild. Men krijgt een optimale smaak van het vlees door rondom grillen en men krijgt een lichte rooksmaak (wordt ook beïnvloed door de houtsoort die men gebruikt). Door de unieke constructie en werkwijze wordt het vlees, vis of gerecht beter van smaak, malser en sappiger dan bij een gewone bbq. In de lente van 2014 was de bus klaar voor gebruik. De foodtruck kan geheel verzorgde BBQ’s verzorgen van 30 tot 1000 gasten verzorgen.